Cesta za přírodou nepálské Bardiye

Původně jsem měl v úmyslu podniknout v Nepálu klasický trek kolem jedné z osmitisícovek, nakonec jsem se ale rozhodl odložit hory na později, a v souvisti s fotografováním přírody podniknout výlet na jihozápad Nepálu, který je součástí asijského subtropického pásma. 

Je to jedna z fascinujících charakteristik této krásné země, na jihu se nachází subtropická džungle s nadmořskou výškou 100 m.n.m., o 250 kilometrů dál na severu pak osmitisícové vrcholy.  Cestu se mnou podnikl fotografováním stejně stihnutý kamarád Peter Krejzl.

Slon indický (Elephas maximus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Na jihu Nepálu se v zásadě nacházejí tři národní parky s subtropickou vegetací. Royal Bardiya National Park, pro který jsem se nakonec rozhodl, je vzdálen přibližně hodinu letu nebo dvanáct hodin cesty autem z Káthmándú. Díky jeho náročnější časové i nákladové dostupnosti z nepálského hlavního města je park poměrně málo navštěvován. Samotný park má v současnosti rozlohu 968 kilometrů čtverečních (plus 327 kilometrů čtverečních nárazníkové pásmo), v první polovině dvacátého století to byla královská lovecká oblast, v sedmdesátých letech minulého století se pak oblast postupně proměnila v národní park. 

Bardiya National Park je součástí migračního koridoru divoké zvěře, hlavně slonů, který jej spojuje se severo-indickým národním parkem Katarniyaghat Wildlife Reserve. Tygr bengálský (Panthera tigris), slon indický (Elephas maximus), nosorožec indický (Rhinoceros unicornis) nebo leopard skvnitý (Panthera pardus) jsou v parku určitě nejpůsobivějšími zvířaty, hojně se zde vyskytují i jelen barasinga (Rucervus duvaucelii), sambar indický (Rusa unicolor), axis indický (Axis axis), opice hulman posvátný (Semnopithecus entellus) nebo makak rhesus (Macaca mulatta), krokodýl bahenní (Crocodylus palustris) atd., celkem je v parku udáván výskyt asi 30 druhů savců, 200 druhů ptáků, hadi, plazi a jiní živočichové. 

                                     

Ledňáček hnědohlavý (Halcyon smyrnensis), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: Ne, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Park je před pytláky střežen nepálskou armádou, která má hlavní základnu přímo u parku a další tábory přímo uvnitř parku. Armáda je zde zřejmě zejména kvůli přísně chráněnému jednorohému nosorožci indickému, který byl v parku v 50. letech minulého století vyhuben. Do konce dvacátého století pak zde bylo znovu reintrodukováno 58 nosorožců, odchycených v nepálském největším národním parku Chitwan National Park. 

Podle údajů na internetu se v minulých letech počet nosorožců v rezervaci pohyboval kolem 20 kusů, ochrana asi příliš efektivní není. Možná nejsou až tak daleko od pravdy informace zmíněné v jedné publikaci o Nepálu, že v souvislosti s armádou zde udělali z kozla zahradníka. Roh nosorožce indického je na černém trhu kvůli domnělým léčebným účinkům vysoce žádanou a drahou komoditou. Pytláctvím je silně ohrožen i slon indický a tygr bengálský.

Slon indický (Elephas maximus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Právě tygr bengálský ovšem s přehledem ovládá komerční konání v parku. Počet tygrů v bardiyském parku se podle nepálských úřadů aktuálně pohybuje kolem 40 zvířat, což je vzhledem k životním zvyklostem tygra bengálského uváděno jako poměrně husté osídlení. Mango Tree Lodge, v které jsme přebývali, byla jedna z mála lodgí v okolí parku, která neměla v názvu slovo Tiger. Drtivá většina těch pár návštěvníků parku tak vždy, ráno i večer, mířila k laguně, která byla součástí teritoria jednoho konkrétního, na tuto lokalitu  zřejmě velmi navyklého tygra. 

Pak, jak se zdálo, už to byla  jen otázka času a trpělivosti, kdy tento tygr k laguně přijde, sami jsme jej zde dvakrát pozorovali přibližně ve vzdálenosti kolem 150-250 metrů. Každý příchod tygra pak vyvolal nezměrné nadšení, jak u návštěvníků parku, tak u našich průvodců. Klient viděl a pozoroval tygra bengálského, mise splněna. Fungovalo to zřejmě průběžně velmi spolehlivě, někteří návštěvníci si na břehu laguny pověsili mezi stromy hamaku a trávili zde celý den. Tento tygr tak nevědomky zásadně přispíval k pohodovému a nerušenému pohybu v parku. 

                                

Orel nejmenší (Hieraaetus pennatus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/6400 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Bylo to krásné místo, kde se dal poměrně dobře fotografovat nosorožec indický, pro použitelné fotografování všeho menšího včetně tygra to ale bylo strašně daleko. Naši průvodci, jinak bezvadní chlapíci, byli na toto místo z důvodu vysoké pravděpodobnosti pozorovat tygra úplně fixovaní a naučení. Na začátku našeho pobytu tak bylo více přátelských diskuzí, než pochopili, že i když je to krásný a výjimečný zážitek, tygr velikosti pár pixelů není to, po čem srdce fotografa opravdu touží. Mimo vyjíždek džípem a chození po parku se tak naším hlavním stanovištěm stalo krásné místo u pomalu vysychajícího kaňonu řeky Babai. 

Zde už zbývalo být dostatečně vytrvale tvrdošíjný a trvat vždy na odchodu od řeky v šest a nikoliv v půl nebo ve třičtvrtě na šest, protože bylo zřejmé, že hlavní pohyb zvířat nastává v džungli po šesté hodině večerní. Malý, ale zásadní časový rozdíl, cítil jsem pak komické zadostiučinění protřelého lovce, když river crossing divokého slona  indického a tygra bengálského proběhli téměř přesně v šest nula nula, i když tygr pro kvalitnější fotografování pořád příliš daleko. 

                                      

Axis indický (Axis axis), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Tak to ovšem s tygrem bengálským v zásadě zůstalo po celou dobu našeho pobytu v parku. Při plánování cesty pro mne tygr bengálský nehrál žádnou významnějši roli, přímo na místě se pak ale stal poměrně rychle nejsledovanějším fotografickým cílem. Je to pochopitelné, tygr je nádherné zvíře, symbol džungle, dravosti, síly a elegance, čekání na něj pro mne bylo pocitově nejnapínavější. Serióznější fotografování tygrů by ovšem v bardiyském parku vyžadovalo mnohem cílenější přípravu a postup, než jaká je běžná praxe, pravidla, zvyklosti nebo běžné možnosti pohybu v parku. Tygři v Bardiyi jsou na lidi zvyklí, zdálo se ovšem, že neztratili nic ze své přirozené plachosti, o svých pozorovatelích vždy dobře věděli a drželi si bezpečnou vzdálenost. 

Důvodem každodenního večerního spěchu našich průvodců ale samozřejmě nebyla neznalost nebo neochota, ale hlavně nutnost opustit park před západem slunce, resp. než nastane díky poklesu teploty zvýšený večerní pohyb zvířat v parku. Fotograficky většinou frustrující, že se ale nejedná o zbytečnou opatrnost jsme se přesvědčily právě po pozorování slona, který přebrodil řeku na náš břeh a divoce spásal listí na stromech u stezky, po které  jsme se vraceli k autu. Míjet tento neřízený kolos v džungli v blízkosti pár metrů byl určitě jeden z nejintenzivnějších zážitků. 

Slon indický (Elephas maximus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Ke slonům se váže i další fotograficky použitelná situace, kdy nás v lese pracující domorodec upozornil na tlupu asi třiceti divokých slonů pohybujících se v pralese. Při pěším stopování jsme je sice nedohonili, ale následně jsme je po divoké jízdě džípem dohnali o několik kilometrů dále v džungli. Zůstali jsme stát v úctyhodné vzdálenosti k tlupě, vyskákali z auta a začali fotografovat, po chvíli se ovšem jeden nečekaně opozdilý slon vynořil z džungle, rozběhl k džípu, zastavil pár metrů od nás, pak se lekl a utekl. Mladý zvědavý slon, vysvětlil průvodce, vše pod kontrolou. 

Pozorovat  tuto už poměrně velkou tlupu slonů při pohybu uvnitř husté džungle byl fantastický zážitek. Na jedné z ranních vyjíždek jsem před džípem zpozoroval huňatý ocas mizející v džungli, rychle jsme na místo dojeli a vedle cesty jsme pod stromy na uschlém listí zastihly leoparda skvrnitého, fotografovat nás ale tato nádherná kočka nenechala, krátký pohled a zmizela v buši. Mezi dobrodružnější zážitky patřilo i setkání s krajtou tygrovitou (Python molorus), kterou bylo možno s určitou mírou obezřetnosti metodou makro teleobjektivem fotografovat, nebo setkání s dvěma kobrami, které vždy rychle zmizeli v křoví.

Nosorožec indický (Rhinoceros unicornis), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Bardiyský venkov v okolí parku je velmi jednoduchý, půvabný a čistý, rezervace má na okolí nepochybně na nepálské poměry značný ekonomický efekt. Zajímavá situace nastala jeden pozdní večer, kdy do vesnice, která byla vzdálena kilometr od lodge vnikli divocí sloni. Všude v okolí vzpláli ohně, a vypukl neskutečný rámus, mnoho lidí z okolí se se světly v rukou sbíhali vesnici na pomoc. 

Bližší obrázek o situaci si nešlo udělat, protože už byla úplná tma, ale bylo to mrazivě působivé. Na návštěvu vesnice už pak nezbyl čas, ale pohyb divokých slonů v křehké nepálské vesnici jsem si úplně nedokázal představit. Taky jsem doufal, že se z vesnice nevydají směrem k Mango Tree Lodge.

Tygr bengálský (Panthera tigris), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano+BB, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Odlet z Bardiye nám pak nečekaně ozvláštnila generální stávka vyhlášená levicovými maoisty, díky čemuz jsme narychlo v sobotu měnili nedělní odpolední let do Káthmándú na brzký ranní, neboť majitel lodge Rajen nechtěl riskovat, že při odpolední cestě nás stávkující zastaví a zničí mu auto, protože veze klienty na letiště, tedy pracuje. 

V zásadě nic dramatického, v Káthmándú jsou pak v den stávky taxíky vezoucí turisty z letiště speciálně označeny a turisté jsou všeobecně respektováni, i když nějaký ten maoistický šílenec našemu taxíku občas pěstí zahrozil. Cena taxíku se pak ovšem spolehlivě zvedne na dvojnásobek. Člověku hlava nebere, že si dnes ještě může někdo pohrávat s podobnými myšlenkami.

Nákup originálního gurkhského nože a ještě originálnějších North Face oblečků dali ale rychle zapomenout na prodělané těžkosti. Káthmándú je tak ošklivé a špinavé město plné odpadků, až si je člověk musí zamilovat.

                                   

Hulman posvátný  (Semnopithecus entellus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Krajta tygrovitá (Python molurus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 11.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Hulman posvátný  (Semnopithecus entellus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: Ne, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Nosorožec indický (Rhinoceros unicornis), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Prase divoké (Sus scrofa), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/6400 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

                                           

Hulman posvátný  (Semnopithecus entellus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Slon indický (Elephas maximus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Makak rhesus (Rhesus macaque), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: Ne, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

                                 

Makak rhesus (Rhesus macaque), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: Ne, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

Jelen barasinga (Rucervus duvaucelii), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

                                         

Hulman posvátný  (Semnopithecus entellus), Autor: Jan Brož, Model: Canon EOS 1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS II USM+1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: duben 2013, Bardiya, Nepál

5.5.2013, SvarohActive.cz I Jan Brož

 
2 VLOŽIT KOMENTÁŘ

VLOŽIT KOMENTÁŘ

*

2 SvarohActive.cz I Jan Brož | 9.5.2013

Zdravím Petře, děkuju za pochvalu a ať to fotí, jinak já jsem rovněž pouze příležitostný amatér..:)

Odpověď:

1 Petr Boubín | 7.5.2013

Zdravím pane řediteli. Se zájmem jsem si prohlédl vaše fotografie. Je poznat, že takové záběry se nedají pořídit v krátkém čase. A světlo je intenzivnější než jsme zvyklí. - Fotografuji, ale amatérsky a zaměřuji se na evropská města. Petr Boubín

zpět na předchozí stránku